Voor ouders


Coronavirus

Zorg

Elke leerling is uniek en verlangt specifieke onderwijsbehoeften. Het is onze taak alle leerlingen op diverse gebieden goed op te vangen en een zo passend mogelijk onderwijsaanbod te geven. Dit vraagt van leerkrachten en schoolleiding een steeds grotere deskundigheid op het gebied van signalering, diagnostiek en handelingsplanning.

De leerkracht, ondersteund door de intern begeleider, neemt in ons zorgsysteem een centrale plaats in. In dit plan kunt u lezen hoe onze zorgstructuur is opgezet zodat we tijdig kunnen ingrijpen als de ontwikkeling van onze leerlingen daartoe aanleiding geeft en vooral om te voorkomen dat stagnatie, achterstand en onderpresteren onnodig ontstaat.

Dit betekent dat een goede communicatie noodzakelijk is en dat kennis over de leerling gedeeld moet worden. In het delen van de kennis en zoeken naar een oplossing zijn ouders voor ons een belangrijke informatiebron en dragen zij mede verantwoordelijkheid voor de oplossing. Het zo vroeg mogelijk betrekken van de ouder biedt het beste perspectief op gezamenlijke succesvolle oplossingen van de zorgsignalen op school.

Op schoolniveau hebben we een zorgstructuur opgezet waarbij we volgens vaste procedures de ontwikkeling van leerlingen volgen en ons handelen planmatig (cyclisch) laten verlopen. We beschrijven de zorgstructuur, de procedures die we daarbij hanteren, de administratieve kant van de zaak en de taken van de verschillende betrokkenen bij de zorg. Concluderend; in dit zorgplan kan men lezen hoe de leerlingenzorg op De Poolster georganiseerd is: Wie heeft daarin welke rol, wat zijn de procedures en protocollen en welke hulp is er beschikbaar van buitenaf.

Het zorgteam van De Poolster

Pien  Intern begeleider bovenbouw

Esther Intern begeleider onderbouw

Raadpleeg voor meer informatie het zorgplan van De Poolster:

Zorgplan 

Opvang van nieuwe leerlingen in de school

Kinderen mogen naar school op de dag van hun vierde verjaardag. Komt het kind van een peuterspeelzaal, dan is er overleg met de peuterleidster om te kijken waar het kind in zijn ontwikkeling is. Wij vragen de ouder(s) bij de aanmelding toestemming om over deze gegevens te mogen beschikken. De leerkrachten houden een uitgebreid intakegesprek met de ouders. Tevens vragen we de ouder(s) een uitgebreide vragenlijst in te vullen, zodat de school zoveel mogelijk informatie heeft over het kind en daardoor een goed onderwijsaanbod kan bieden. Daarna observeren zij de nieuwe leerling. Door de informatie en de observatie hebben de leerkrachten een goed beeld van de leerling en kunnen zij op grond van deze gegevens de leerling op het juiste moment in de reguliere groep 1-2 plaatsen.

Kinderen, die binnen één maand voor de zomervakantie 4 jaar worden, starten na de zomervakantie op school. Er is dan geen wenperiode.

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen

De Poolster gebruikt het leerlingvolgsysteem (LVS) Boom Schoolvaardigheids Toetsen (SVT)om elke leerling te volgen op cognitief (kennis) en sociaal-emotioneel (Hart en Ziel) gebied . Van elke leerling wordt een online  dossier bijgehouden. Dit dossier bundelen we in Parnassys.  De Wet bescherming persoonsgegevens is hierop van toepassing. Ouders hebben, na overleg met de interne begeleider, recht op inzage in het dossier. Ouders hebben een inlogcode van ons Parnassys waarmee toetsresultaten van de Boomtoetsen en methodetoetsen van hun kind in kunnen zien.

In alle groepen wordt gewerkt met het document ‘’weekplanning met dag-planning en evaluatie van zorg’’. Hier worden vordering en opvallende bevindingen bijgehouden en indien nodig opgepakt in een behandelvorm.

Het dagelijks werk van kinderen

Ouders kunnen op verzoek schriften en werkboekjes inzien. Het dagelijks werk wordt regelmatig getoetst door middel van methode afhankelijke toetsen.

Onafhankelijke toetsen.

In de onderbouw gebruiken wij observatieformulieren om de individuele ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd op kennisgebieden, zoals taal, voorbereidend lezen, rekenen en op sociaal emotioneel gebied.
In de midden- en bovenbouw worden methode  onafhankelijke toetsen gebruikt voor de vakgebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.
In groep 8 wordt de IEP eindtoets en de Adit afgenomen.

Verslaggeving door de groepsleerkracht naar de ouders / verzorgers

Wat betreft de kinderen van groep 2 t/m 8 wordt er twee maal per jaar verslag gedaan van de ontwikkeling. Bij de beoordeling kijkt de groepsleerkracht o.a. naar de vorderingen, de inzet en het gedrag. In september zijn er omkeergesprekken, waarbij u als ouders wordt gevraagd meer te vertellen over uw kind(eren) om beter aan te kunnen sluiten op de onderwijsbehoefte van het kind. Dit gesprek is niet vrijblijvend.  Eind januari en eind juni krijgt uw kind een schriftelijk rapport. U kunt dan zelf een gesprek aanvragen en of de leerkracht vraagt u om over het rapport te komen praten. Uiteraard is het van groot belang dat u komt praten over uw kind. Wij stellen het op prijs te vernemen hoe uw kind zich op school voelt. Mocht er tussentijds behoefte zijn aan een gesprek, dan kunt u een aparte afspraak maken.

Speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften

Leerlingen met speciale behoeften valt onder de taken van de intern begeleider samen met de leerkrachten en wordt aangestuurd door de directie. Daarnaast vindt er op school, indien gewenst, een multidisciplinair zorgbreedte-overleg plaats. Bij dit overleg zijn de intern begeleider, de ouders en  indien mogelijk  de leerkracht aanwezig. Per overleg wordt er gekeken wie er het best kan aansluiten. Dit kan de  leerplichtambtenaar, ouder- en kindadviseur en de wijkregisseur zijn. Ouders en verzorgers  worden ook altijd uitgenodigd voor dit overleg. .

De procedure, die gevolgd wordt indien er problemen met een kind zijn

Moeilijkheden met leren en andere problemen worden meestal door de groepsleerkracht gesignaleerd. De uitslagen van de onafhankelijke toetsen bespreekt de interne begeleider met de groepsleerkracht in een groepsbespreking.

Naar aanleiding van de resultaten worden er groepshandelingsplannen opgesteld. In deze groepshandelingsplannen wordt per niveaugroep beschreven wat de streefdoelen zijn voor het eerstvolgende toetsmoment. Als een leerling stagneert, boven of onder zijn niveau scoort, wordt er aan de hand van een groeps- of individueel handelingsplan extra zorg gegeven. De uitvoering van het handelingsplan gebeurt door de groepsleerkracht en/of de ondersteunende onderwijsassistent. Vanaf het begin worden de ouders op de hoogte gehouden van en soms betrokken bij de extra hulp.

Bij sommige problemen is het nodig een pedagogisch-didactisch onderzoek te doen. Het expertisecentrum voert dit onderzoek uit en komt dan met handelingssuggesties.Er wordt bekeken welke hulp er door wie gegeven gaat worden en/of welke instantie(s) geraadpleegd moet(en) worden. Na ongeveer 6 weken wordt de situatie van het kind opnieuw besproken en wordt gekeken of voortzetting en/of bijstelling van de extra hulp gewenst is.

Frequentie besprekingen

De uitslagen van de onafhankelijke toetsen bespreekt de interne begeleider met de groepsleerkracht. Er zijn minstens drie maal per jaar groepsbesprekingen n.a.v. de onafhankelijke toetsen. De groepsleerkracht bespreekt haar/zijn leerlingen met de interne begeleider op bepaalde vakgebieden. Zijn er tussentijds problemen met kinderen, dan volgt direct een gesprek met de interne begeleider.

Pestprotocol
Op onze Daltonschool ‘De Poolster’ vinden wij het belangrijk dat kinderen respectvol met elkaar leren omgaan en samenwerken.

Binnen onze school verwachten wij dat kinderen elkaar waarderen, respecteren en zorg voor elkaar hebben. Vanuit deze visie willen wij kinderen binnen hun basisschoolperiode een veilige omgeving bieden. Dit beschouwen we als randvoorwaarde voor het onderwijs op onze school. Het pestprotocol is gebaseerd op een aantal uitgangspunten:

  • Pesten wordt door alle betrokkenen (school, ouders en kinderen) onderkend als een probleem.School,
  • ouders en kinderen spannen zich gezamenlijk in om pestgedrag te voorkomen.Leerkrachten en ouders zijn alert op pestgedrag en proberen dit tijdig te signaleren.
  • Als pesten voorkomt, nemen leerkrachten en ouders duidelijk stelling tegen dit gedragen ondernemen actie.

Als het pestgedrag nogmaals voorkomt, volgt de school de procedure zoals beschreven in dit pestprotocol. Meldcode Kindermishandeling Beroepskrachten dragen een bijzondere en directe verantwoordelijkheid voor de veiligheid van een kind met wie zij in aanraking komen.Sinds 1 juli 2013 zijn beroepskrachten, onder andere in het onderwijs, verplicht een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling te gebruiken bij vermoedens van geweld in huiselijke kring.

Aandachtsfunctionaris

Bij onze school zijn twee aandachtsfunctionarissen kindermishandeling/huiselijk geweld aangewezen. Zij hebben een training gevolgd en zijn het eerste aanspreekpunt om overleg te plegen over vermoedens van kindermishandeling of huiselijk geweld.

Wat is een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling en wat doet hij of zij:

De aandachtsfunctionaris heeft een belangrijke rol bij de implementatie van de meldcode in de organisatie

Bewaakt de interne procedure van de instelling m.b.t. huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgt voor een kwalitatief goed verlopende procedure bij een vermoeden van huiselijk geweld en kindermishandeling. Verwijzing naar SBO/SO, aanvraag arrangement. Mocht de consultatie van het zorgbreedteteam binnen de school niet voldoende opleveren, dan wordt advies gevraagd aan externe specialisten (externe kinderbespreking). De mogelijkheid bestaat om kinderen door onafhankelijke instellingen te laten testen/onderzoeken. Dit onderzoek vindt uitsluitend plaats met instemming vooraf van de ouder(s).

De school werkt hierin samen met:

  • Expertisecentrum Innoord
  • Jeugdzorg
  • kabouterhuis
  • Viertaal
  • Ouder en kind  Team (OKT)
  • de GGD
  • andere hulpverlenende instanties

De uitslag van het externe onderzoek kan leiden tot een handelingsplan. De leerling krijgt een aangepast programma en blijft op school. Er kan ook een toelaatbaarheidsverklaring worden aangevraagd voor het speciaal basisonderwijs. De ouders moeten hiermee instemmen.

De school stuurt in dat geval een onderwijskundig rapport naar de onderwijsadviseur van het SWV. Indien de aanvraag wordt goedgekeurd, wordt er een beschikking afgegeven. De ouders kunnen met deze beschikking een SBO-school (Speciaal Basis Onderwijs) zoeken, indien nodig met ondersteuning van de huidige school.

De Oudercommissie

De Oudercommissie (OC) van De Poolster zorgt er voor dat feestelijke activiteiten voor de kinderen georganiseerd (kunnen) worden, zoals bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest, het Eindejaarsdiner, het schoolfeest, de Avondvierdaagse en de schoolreisjes. We kunnen dit doen dankzij de hulp van andere ouders die ons helpen bij de uitvoering van deze activiteiten. En dankzij de vrijwillige bijdrage, die de oudercommissie jaarlijks aan ouders vraagt. Als ouders niet in staat zijn om de ouderbijdrage in een keer te betalen, dan kunt een betalingsregeling
treffen via de administratie. Ook is het wellicht mogelijk een scholierenvergoeding aan te vragen bij de gemeente Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.amsterdam.nl/werk-inkomen/pak-je-kans/scholierenvergoeding/, bel 020-252 6000 of ga langs het sociaal loket. De Oudercommissie bestaat uit de volgende ouders: Judith Harman, Trix Kotterlink, Jessica Erkelens, Kim Bijpost, Cynthia Jurriaans, Daphne Kramer en Marjon van der Veen. Heb je vragen of ideeen? Laat het ons weten!
Mailadres: oc.depoolster@innoord.nl

Ouder- en Kindadviseur

Beste ouders,

Mijn naam is Alma van der Heijden en ik werk als ouder- en kindadviseur op De Poolster.  U kunt bij mij terecht voor tips, advies of steun bij alles op het gebied van opvoeden en opgroeien. Als ouder- en kind adviseur maak ik onderdeel uit van het Ouder- en kindteam Amsterdam Noord Noord/West.  In dit team zitten andere ouder- en kind adviseurs, jeugdpsychologen, jeugdverpleegkundigen en een jeugdarts van het OKC. Ik ben niet in dienst van de school maar werk wel samen met de school.

Wanneer naar de ouder- en kindadviseur?

U kunt om verschillende redenen met mij contact opnemen. Bijvoorbeeld omdat u zich zorgen maakt over het gedrag van uw kind zoals niet luisteren, boze buien, slechte eetgewoontes, teveel gamen etc. Ook als u zich bijvoorbeeld zorgen maakt omdat uw kind moeite heeft met uw scheiding, als uw kind op school wordt gepest of zich niet goed ontwikkelt.

Werkwijze

Samen met u en uw kind zoeken we naar oplossingen, zodat uw gezin weer zelfstandig verder kan. De één is geholpen met een paar tips, de ander met een aantal gesprekken op school of hulp thuis. Dit kunnen zowel gesprekken met ouders, met kinderen of gezamenlijk zijn. Als een situatie ingewikkeld is, kan ik u helpen om weer overzicht te krijgen en kunnen we samen een plan opstellen. Wanneer er specialistische hulp nodig is, kan ik u hierin op weg helpen.

Contact

U kunt mij bellen of mailen om een afspraak te maken. Iedere dinsdagochtend of donderdagmiddag kunt u zonder afspraak bij mij binnen lopen in de kamer bij de hoofdingang rechts van de trap.

Op dinsdag ben ik op De Poolster aanwezig van 12.30 uur tot 16.30 uur en op donderdag van 8.30 uur tot 12.30

Alma van der Heijden

Ouder-en kindadviseur

Ouder-en Kindteam Noord Noord/West

Telefoonnummer           :0640258618

Email                            : a.vanderheijden@oktamsterdam.nl

www.oktamsterdam.nl

Scholen op de kaart, venster PO,

Onafhankelijke informatie over Dalton de Poolster en de beoordeling van de onderwijsinspectie is terug te vinden op de website van Venster PO.

www.scholenopdekaart.nl

Een samenvatting van het tevredenheidsonderzoek, afgenomen medio november 2017, kunt u terug lezen in dit rapport:

Tevredenheidsonderzoek november 2017

Klachtenregeling

Het kan voorkomen dat u vragen hebt of niet tevreden bent over het onderwijs of andere zaken op De Poolster.  In dat geval kunt u dat het beste eerst bespreken met de leerkracht van uw kind. Als dit onvoldoende tot een oplossing leidt, kunt u vervolgens de directie van  De Poolster benaderen. Wanneer u met uw vraag of klacht niet bij de school terecht kunt, of wanneer de school de klacht niet naar tevredenheid heeft afgehandeld, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling van Stichting Innoord.

Alle schoolbesturen zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Deze klachtenregeling is bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs op de scholen te kunnen blijven garanderen. U kunt deze klachtenregeling  downloaden.

Kijk voor meer informatie over de externe vertrouwenspersoon van de stichting en over de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs op de website van de stichting: http://www.openbaaronderwijsnoord.nl/2013/voor-ouders/klachten-en-geschillen/.

Scholen op de kaart, venster PO,

Onafhankelijke informatie over Dalton de Poolster en de beoordeling van de onderwijsinspectie is terug te vinden op de website van Venster PO.

www.scholenopdekaart.nl

Een samenvatting van het tevredenheidsonderzoek, afgenomen medio november 2017, kunt u terug lezen in dit rapport:

Tevredenheidsonderzoek november 2017

Klachtenregeling

Het kan voorkomen dat u vragen hebt of niet tevreden bent over het onderwijs of andere zaken op De Poolster.  In dat geval kunt u dat het beste eerst bespreken met de leerkracht van uw kind. Als dit onvoldoende tot een oplossing leidt, kunt u vervolgens de directie van  De Poolster benaderen. Wanneer u met uw vraag of klacht niet bij de school terecht kunt, of wanneer de school de klacht niet naar tevredenheid heeft afgehandeld, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling van Stichting Innoord.

Alle schoolbesturen zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Deze klachtenregeling is bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs op de scholen te kunnen blijven garanderen. U kunt deze klachtenregeling  downloaden.

Kijk voor meer informatie over de externe vertrouwenspersoon van de stichting en over de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs op de website van de stichting: http://www.openbaaronderwijsnoord.nl/2013/voor-ouders/klachten-en-geschillen/.